Volkswagen: fusie met Porsche gaat niet door

Redactie

Een geplande fusie van Volkswagen met Porsche is vanwege juridische redenen niet mogelijk. Dit verklaarde Chief Executive Martin Winterkom van Volkswagen en de Porsche holding company maandag. In plaats daarvan overweegt de Duitse autofabrikant om de sportwagenfabrikant uit Stuttgart uit te kopen.

Volgens Volkswagen zou het zo'n zevenhonderd miljoen per jaar aan synergiekosten bedragen om de sportwagenunit van Porsche volledig te integreren in de rest van de activiteiten van het bedrijf, die onder andere de Audi, Bentley en Volkswagen merken omvatten. Daarnaast zouden de twee bedrijven overeen zijn gekomen om de 50,1 procent die nog niet in handen is van Volkswagen als call- en putopties uit te oefenen.

In december 2009 verkocht Porsche holding een belang in Porsche van 49,9 procent aan Volkswagen. Dat liep mis toen de kredietmarkten opdroogden tijdens de financiële crisis, wat de aanleiding was voor het management van Porsche om op te stappen.

Vervolgens stemde Porsche in om met het management van Volkswagen te gaan samenwerken. De bestuurders van beide autoconcerns tekenden in augustus 2009 een pact dat erop gericht was om goedkeuring van aandeelhouders te krijgen om zo tegen het einde van 2011 te kunnen fuseren.

Sinds die tijd zijn de autofabrikanten verwikkeld in allerlei rechtszaken. In 2010 klaagde een groep van internationale investeringsfondsen Porsche en zijn twee topmannen aan voor marktmanipulatie in 2008.

Hoewel een Amerikaanse rechtbank de aanklacht in januari van 2011 verwierp, besloten Volkswagen en Porsche in september 2011 om hun fusieplannen in de ijskast te zetten vanwege de aanhoudende juridische onzekerheden en de mogelijkheid de tijd te nemen alternatieven voor een fusie te onderzoeken.

Een groep van internationale investeringsfondsen dienden echter eind 2011 wederom een rechtszaak in bij een gerechtshof in Stuttgart waarbij de eisers rond de twee miljard euro willen terugvorderen. Dit is geld wat Porsche eerder gebruikte in een poging Volkswagen over te nemen in 2008. Een soortgelijke rechtszaak is ook ingediend bij een ander Duits regionaal gerechtshof.

Volgens Georges Dieng, analist bij Natexis Securities zou de beste oplossing zijn om de overeenkomst voor een potentiële fusie te hernieuwen en vanuit die basis naar een daadwerkelijke fusie toe te werken. Dat zou meer tijd geven om de risico's die verbonden zijn aan gerechtelijke procedures te evalueren.