Grote storing OV-chipkaart

bennootje

Door een storing bij OV-chipkaartorganisatie TLS kunnen reizigers die via internet saldo of een abonnement voor hun OV-chipkaart hebben gekocht en betaald, dit saldo of abonnement niet bij een oplaadpunt op hun kaart zetten. Reizigersorganisatie Voor Beter OV vindt, dat de gedupeerde reizigers nu gratis dienen te worden vervoerd. Zij hebben immers al betaald.

Door de storing kunnen de betrokken reizigers hun saldo of abonnement dus ook niet gebruiken en moeten zij in veel gevallen een los, extra, kaartje kopen om toch met tram, bus, trein of metro te kunnen reizen. Daarna moeten zij maar zien, hun te veel betaalde geld weer terug te krijgen. Daarmee wordt het probleem bij de reiziger neergelegd, terwijl die niets fout heeft gedaan.

Voor Beter OV vindt dat onaanvaardbaar en verlangt van de vervoerbedrijven dat zij de gedupeerde reizigers nu gewoon gratis vervoeren en eventuele kosten verhalen op TLS. Een verzoek hierover heeft de vervoerbedrijven rond het middaguur bereikt.

Vrijdag kwam al aan het licht dat het GVB in Amsterdam onterecht saldo van studentenkaarten heeft afgeschreven. Ook daarover is de reizigersorganisatie zeer ontevreden. "Zulke fouten mogen eenvoudigweg niet worden gemaakt."