Uitleg over PS3-problemen bij Skyrim

Pheno

Josh Sawyer, hoofd van ontwikkeling van Fallout: New Vegas, heeft in een forumpost de problemen die de studio heeft gehad met de PlayStation 3 verduidelijkt. Veel gebruikers hadden ook problemen met lag in dat spel, zoals PlayStation 3-spelers nu geplaagd worden met lag in The Elder Scrolls V: Skyrim.

Volgens hem ligt het niet aan een klein programmeerfoutje, maar aan de interne werking van de PlayStation 3. Alle wijzigingen in de wereld, ook een lepel die van tafel is gevallen, wordt opgeslagen in het interne geheugen. De PlayStation 3 heeft 256 megabyte aan werkgeheugen en 256 megabyte aan grafisch geheugen. De Xbox 360 heeft 512 megabyte gedeeld geheugen. Omdat er voor de Xbox 360 dus geen foefjes hoeven te worden uitgehaald om van het volledige geheugen gebruik te maken gaat het op die console goed.

De PlayStation 3-versie heeft meer aandacht nodig om alles goed te laten verlopen, want de programmeurs moeten in verschillende geheugen gaan knutselen. Volgens Sawyer zal er ook veel aan de engine van The Elder Scrolls V: Skyrim gesleuteld moeten worden om alle wijzigingen in de wereld goed op te slaan zonder lag te gaan veroorzaken.

Zo te horen zal deze bug een hoge prioriteit moeten hebben om de problemen op de PlayStation 3 voorgoed te verhelpen. Bethesda heeft al aangegeven dat ze veel patches gaan releasen om eerst de werking van het spel te optimaliseren en daarna pas om quests en dergelijke te verbeteren. Wordt vast nog vervolgd.

The Elder Scrolls: Skyrim
Liet jij die lepel vallen?