'Duke Nukem-recensies waren oneerlijk'

Redactie

De negatieve reacties op het schietspel Duke Nukem Forever waren volgens Gearbox-medeoprichter Brian Martel onterecht. "Recensenten gebruikten het spel om gemakkelijk te scoren bij mensen die hoopten dat de game zou falen", aldus de ontwikkelaar in gesprek met de gamewebsite Eurogamer.

Duke Nukem Forever kwam in juni na een productietijd van veertien jaar op de markt. Het schietspel werd met een wereldwijd waarderingscijfer van 5,4 door meeste recensenten negatief beoordeeld.

Volgens Martel is het spel ook afgebrand omdat de gamer van tegenwoordig traditionele schietactie niet meer zou kunnen waarderen. De ontwikkelaar claimt dat zelfs een geroemde klassieker als Half-Life vandaag de dag niet goed zou verkopen wegens de verouderde actie.

Gearbox nam het spel in 2009 over van gamestudio 3D Realms dat meer dan twaalf jaar aan de game had gewerkt. Met de wetenschap een verouderde game in handen te hebben, lijkt de kritiek van Martel redelijk ongerechtvaardigd.

Ondanks de slechte recensies heeft Duke Nukem Forever meerdere weken in de Nederlandse verkooptoptien gestaan. Het schietspel was ondanks de enorme productietijd winstgevend voor gamebedrijf Take-Two Interactive.


'Duke Nukem recensies waren oneerlijk'