'Crisis goed geweest voor familiebedrijf'

Redactie

Veertig procent van de familiebedrijven vindt dat de economische crisis goed is geweest voor het bedrijf. Dat blijkt donderdag uit onderzoek van adviesbureau Baker Tilly Berk en de Neyenrode Business Universiteit.

Familiebedrijven opereren in crisistijd vaak anders dan andere ondernemingen, blijkt uit het onderzoek. Zo koos de helft van de familiebedrijven die zeggen dat de crisis gunstig is geweest, er juist tijdens de economische dip voor te investeren in innovatie.

Familiebedrijven zijn volgens de onderzoekers in het algemeen succesvoller dan niet-familiebedrijven. De betrokkenheid van de familie wordt gezien als een van de krachten van het bedrijf. Ook hebben familiebedrijven vaker een langetermijnvisie. "Zij vinden behoud van werkgelegenheid vaak belangrijker dan het op peil houden van winst", zegt Stefan Jansen van Baker Tilly Berk. "De magere jaren neem je als ondernemer op de koop toe."

Bijna zeventig procent van de ongeveer 375.000 Nederlandse bedrijven is een familiebedrijf. Het zijn vaak kleinere bedrijven in specifieke branches als landbouw en visserij.