Verzekeraar wil kapotte smartphone eerst checken

Redactie

Wie een smartphone kapot laat vallen en is verzekerd bij ASR, moet voortaan eerst laten controleren of het toestel kan worden gerepareerd voordat hij eventueel een schadevergoeding krijgt. De verzekeraar denkt dat apparatuur vaak onnodig wordt afgeschreven en kijkt voortaan bij dure elektronica standaard of reparatie mogelijk is.

De nieuwe regeling geldt voor mensen gebruikmaken van een inboedel- of aansprakelijkheidsverzekering. Doordat de toestellen kwetsbaarder en duurder worden, komen bij de verzekeraar steeds meer en steeds hogere claims binnen. Met de nieuwe aanpak wil de verzekeraar de kosten drukken en voorkomen dat de premie stijgt.

De aanpak geldt alleen voor duurdere elektronica die in huishoudens worden gebruikt. "Bij goedkopere elektronica is het niet rendabel om te controleren of het nog kan worden gerepareerd", zegt een woordvoerder van de verzekeraar.

Duurdere elektronica zou vaak onterecht als onherstelbaar worden afgeschreven. "Vaak blijkt een smartphone die niets doet al te repareren door alleen maar het display te vervangen. Dat is een stuk goedkoper dan een nieuwe kopen", legt ze uit.

Voor het controleren en repareren heeft de verzekeraar twee bedrijven ingeschakeld. Een bedrijf richt zich op Apple-producten, het andere bedrijf op de overige elektronica.

De nieuwe aanpak is vooralsnog een proef. Die is begonnen in augustus en loopt tot 1 januari. Daarna bekijkt de verzekeraar of de nieuwe aanpak wordt voortgezet.