Warco: Een FPS zonder schieten

Melchior (Rubberduck94)

Een First Person Shooter zonder dat je ook maar een schot lost. Zo wordt Warco, het nieuwe project van Defiant Development, beschreven. Waarmee ben je als speler dan wel gewapend? Een videocamera en een paar goede instincten om jezelf veilig te houden.

In Warco speel je een journalist aan het front, waar jij opnames maakt voor jouw nieuwszender. Het idee kwam van Tony Maniaty, die een trainingsprogramma wilde ontwikkelen om de pers aan een front veilig te houden. Het resultaat is een spel waarin het niet gaat over het doden van je tegenstanders, maar overleven.

Ondanks dat jij geen schot zal lossen ontbreekt het spel niet aan actie. Je zal als speler onder andere een beleg van een stad meemaken en kampen infilteren om geheime documenten te filmen. Daarnaast zal het spel ook rusterige momenten bezitten waarin een speler een slachtoffer in zijn huis interviewt. Verder zullen er ook nog morele aspecten aan bod komen. Mag een journalist zich bemoeien met een gewonde burger wanneer hij deze tegenkomt? Of moet hij deze aan zijn lot overlaten?

Het doel van het gehele spel zal niet zijn om mensen te vermaken, maar om ze iets te leren, aldus Defiant Development. Mogelijk is deze insteek ook de reden dat ze nog moeite hebben met het vinden van een uitgever. Er is nog geen platform en releasedatum bekend.

Warco probeert duidelijk iets nieuws te doen, maar zal het ons werkelijk weten te bekoren? Of zal dit spel in de loopgraven blijven liggen?