Ex-medewerker zou graag Killer Instinct 3 maken

Pheno

De voormalige lead-designer en de gameplayprogrammeur van de Killer Instinct-serie heeft zijn visie uiteengezet over Killer Instinct 3. Hij biedt zijn diensten aan als IP-houder Microsoft de franchise weer wil gebruiken.

Chris Tilston vertrok in 2009 bij Rare om Starfire, zijn eigen studio te starten. Hij zou bij het maken van een nieuwe Killer Instinct elementen uit World of Warcraft nemen. "Je zou het moeten updaten en het opnieuw uitvinden", zei hij. "Je kan niet doen wat ze hebben gedaan met Street Fighter. Killer Instinct is niet ontworpen voor in huis. Het was ontworpen om de arcades in te gaan, luid em onbezonnen en 'in your face' te zijn voor de arcade-markt. Het was nooit een game voor thuis."

Ideeën heeft hij zat, maar een traditionele fighter kan het niet worden. In de tijd van de eerdere delen was Killer Instinct baanbrekend door het combosysteem, dat door de concurrenten nu volledig omarmd is. Tilston zou een vervolg toegankelijker willen maken, maar beseft dat hij daarmee de woede van fans op zijn hals haalt.

Microsoft, als eigenaar van ontwikkelaar Rare, is eigenaar van de Killer Instinct-IP. Het originele programmeerteam van Killer Instinct bij Rare is ondertussen weg. Tilston geeft aan dat hij graag een nieuw spel in de serie te maken als Microsoft het zou vragen aan hem.

De eerste Killer Instinct kwam uit in 1994 in de arcades en maakte grote indruk op spelers door de visuele pracht en enorme grote combo's. Later is het op de Super Nintendo en Game Boy uitgekomen.

In 1996 was er het vervolg in de arcade te vinden. Rare had een SNES-port klaar, maar deze is nooit uitgekomen. In plaats daarvan kwam Killer Instinct: Gold voor Nintendo 64 uit.