[Upd] Elektronicazaken beboet om leugens over garantie

Redactie

Vijf elektronicazaken hebben een boete opgelegd gekregen van negentigduizend euro per bedrijf voor het misleiden van consumenten over hun garantierechten. Consumenten werden na afloop van de fabrieksgarantie onjuist geïnformeerd, meldt de Consumentenautoriteit woensdag.

Als een apparaat eerder stuk gaat dan ervan mag worden verwacht, hebben consumenten als ze er op een normale manier mee zijn omgegaan recht op kosteloos herstel of vervanging. De bedrijven lieten consumenten echter vaak ten onrechte weten dat zij na het verstrijken van de fabrieksgarantie geheel of gedeeltelijk moesten betalen voor reparatie van een kapot apparaat en dat ze geen recht hadden op kosteloos herstel of vervanging.

De boetes zijn opgelegd aan BCC, De Block, De Harense Smid, Mikro Electro en Scheer en Foppen. De Consumentenautoriteit onderzocht de bedrijfsvoering van de elektronicazaken na meldingen die bij consumentenloket van de overheid Consuwijzer binnenkwamen.

Een zesde bedrijf, Correct, kreeg een dwangsom opgelegd om de garantierechten in de algemene voorwaarden aan te passen. De dwangsom bedroeg tienduizend euro per week met een maximum van 250.000 euro. De onderneming heeft de voorwaarden binnen de opgegeven tijd aangepast.

De bedrijven hebben bezwaar aangetekend tegen de boetes. De Consumentenautoriteit waarschuwt de komende tijd een vinger aan de pols te houden bij elektronicazaken.

De bedrijven - met uitzondering van Correct - hebben de rechtbank Rotterdam verzocht om de openbaarmaking van de besluiten te verbieden. Op 5 oktober 2011 heeft de rechtbank dit verzoek afgewezen en beslist dat de besluiten van de Consumentenautoriteit openbaar gemaakt mogen worden.

Van de volledige uitspraken kun je hieronder de linkjes terugvinden:

BCC, De Harense Smid, Scheer & Foppen, De Block. Mikro Electro.


Everyday Low Pricing, High Service

Update: 11.25uur
Linkjes naar de uitspraken toegevoegd.