'Consument vindt Albert Heijn beste winkel'

Redactie

Consumenten vinden Albert Heijn de beste winkel in Nederland. Bol.com en IKEA volgen op plaats twee en drie. Dat blijkt uit onderzoek onder vijftienhonderd Nederlanders door marketingonderzoeksbureau The Centre for Brand Analysis.

In het onderzoek in opdracht van vergelijkingswebsite Kelkoo werd consumenten gevraagd vijftig Nederlandse winkels te beoordelen op factoren als prijs-kwaliteitverhouding, aanbiedingen, klantenservice en hipheid. Albert Heijn scoorde op zes van de in totaal tien factoren het beste. Concurrent Jumbo staat op plaats tien.

De respondenten werd ook gevraagd welke factoren zij in een winkel het belangrijkst vinden. De helft van de ondervraagden vindt een goede prijs-kwaliteitverhouding het belangrijkst. Hierin scoorden Aldi en Lidl het hoogst, gevolgd door Albert Heijn. Acties en aanbiedingen volgen daarna met achttien procent van de stemmen.

Minst belangrijk voor consumenten is de hipheid van een merk en hoe innovatief een bedrijf is. Technologiebedrijf Apple scoorde op deze factoren het hoogst, maar eindigt in de algemene rangschikking slechts op plaats acht.

Het Centre for Brand Analysis onderzocht naast Nederland ook wat mensen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Italië en Denemarken de beste merken vinden. Algemeen winnaar was IKEA. Opvallend is dat in Nederland een binnenlands merk bovenaan staat, terwijl in Duitsland (Amazon) en Frankrijk, Denemarken en Italië (IKEA) buitenlandse merken de toppositie bekleden.