Uncharted werd realistisch door shooters op Xbox

Roy

Uncharted was oorspronkelijk een fantasy adventure, maar kreeg een realistische setting om een graantje mee te pikken van het succes van alle stoere shooters op Xbox 360. Deze onthulling deed een oud Naughty Dog-medewerker eerder vandaag.

Don Poole, een omgevingsdesigner voor Naughty Dog, zegt in een interview met NowGamer dat Sony hen vroeg om de game een realistische setting mee te geven om gebruik te maken van het succes van de "gritty shooter"-hype op Xbox 360. Eerder had Uncharted een setting die vergeleken kon worden met werk van Tolkien (bekend van Lord of the Rings).

Sony bleef echter aandringen omdat de markt onwijs veranderd was. De doelgroep was flink ouder geworden en de shooters waren het genre met de grootste potentie. Sony wilde ook in dat segment meespelen.

Overigens was Naughty Dog niet de enige developer waar Sony aan gevraagd heeft om meer realistische games te maken volgens Poole. Ook andere studio's, waarvan we helaas niet weten welke, kregen deze opdracht van Sony mee.

Naughty Dog was in het begin niet unaniem enthousiast over de keus van Sony. Er zaten een hoop ervaren mensen uit de tijd van bijvoorbeeld Jak & Daxter en zij vonden die stijl veel leuker om mee te werken. Helaas was het een onbegonnen strijd en zo ontstond Uncharted.

Inmiddels zijn we aanbeland bij het derde deel in de franchise; Uncharted: Drake's Deception, verschijnt in november exclusief voor PlayStation 3. Ook PlayStation Vita krijgt een deel; Uncharted: Golden Abyss.