'DRM zijn bedreiging voor entertainmentervaring'

Mday

Volgens Christofer Sunderberg, mede-oprichter van Avalanche Studios, moet men eerlijke, kopende klanten belonen in plaats van tegenwerken met een heftige kopieerbeveiliging. "Als je DRM constant moet verdedigen, dan is er overduidelijk iets fout."

De maker van Renegade Ops is niet te spreken over de altijd-online DRM die nu steeds vaker voorkomt. "Als een developer zul je nooit fans voor je winnen als je constant iedereen laat weten hoeveel het ontwikkelen van een game kost, en hoeveel geld je erdoor verliest."

Hij erkent het piraterijprobleem, maar vindt zelf dat er andere manieren zijn om dit tegen te gaan. "Ik heb helemaal niets met DRM-oplossingen, vooral omdat ze de klant niets bieden. Als je continu iets extra's geeft voor het registreren of het altijd online blijven, en klanten beloont voor het kopen van je game dan is het een ander verhaal. Altijd-online DRM zegt alleen: 'Bedankt dat je onze game hebt gekocht, we vertrouwen je net zo ver als dat we je kunnen gooien.' "

Volgens hem moeten pc-gamers het idee krijgen dat je bijdraagt aan een community, door ze regelmatig te vertellen dat je om ze geeft. De uitgever heeft echter altijd het laatste woord wat betreft DRM, maar volgens Sunderberg zullen ze zich niet zomaar gewonnen geven. Volgens hem is de volledige studio ermee eens dat DRM een bedreiging is voor de entertainmentervaring die de spelers zullen hebben.

Verwacht het opkomende Renegade Ops dus zonder al te overdadige kopieerbeveiliging.