Grote update voor Virgin op Monza

Peterselieman

Marussia Virgin Racing zal voor de Grand Prix van Italië op Monza een grote update voor de Formule 1-bolide mee gaan nemen. De hele achterzijde van de auto wordt aangepakt, waardoor een stap voorwaarts gemaakt moet worden. Oorspronkelijk zouden de nieuwe delen al op Silverstone komen.

Dat de update uitgesteld is komt doordat Virgin eerder dit jaar ontwerper Nick Wirth de deur heeft gewezen en daarna de technische verantwoordelijkheid overgedragen heeft aan adviseur Pat Symonds. Hij heeft nu groen licht gegeven voor de update. "We hadden voor Silverstone een update in de pijplijn zitten, maar dat hadden we even in de ijskast gezet omdat we destijds dachten dat het niet alle moeite waard zou zijn," meldt teambaas John Booth aan Autosport.

"Pat heeft het geheel via CFD geëvalueerd en er uitgebreid naar gekeken, waarna hij concludeerde dat het de moeite wel waard was. Daarom hebben we het als alles goed gaat voor Monza. Het gaat om een nieuwe motorkap, sidepots, uitlaat en vloer. Voor Monza zal er uiteraard ook nog een aparte vleugel zijn, maar dit is het bodywork dat we de rest van het jaar zullen gaan gebruiken. De achterzijde van de auto zal hierdoor veel compacter zijn. De voorbereiding op 2012 werd hierdoor niet verstoord, omdat het meeste ontwerpwerk al gedaan was."

Booth zei dat het team daarnaast veel werk heeft aan de verhuizing van het huidige complex in Dinnington naar Banbury, Op die plaats kan de ontwerpafdeling nu terecht en ook de commerciële afdeling zal er deze week naar toe verhuizen. De teamleden die de auto bouwen zullen rond de Grand Prix van Brazilië in november over gaan, waarna het raceteam zich na de slotwedstrijd van het seizoen zich bij hen voegt.