[Upd] DRS geweerd in Eau Rouge

Peterselieman

De Formule 1-bazen overwegen om komend weekend het gebruik van het Drag Reduction System op het circuit van Spa-Francorchamps in de beroemde bocht Eau Rouge te verbieden. Volgens hen kan het gebruik van de beweegbare achtervleugel in dat gebied een zware crash tot gevolg hebben.

Het gebruik van DRS is in feite het openzetten van de achtervleugel, waardoor de neerwaartse druk van een Formule 1-bolide met ongeveer tien procent vermindert. In de steile klim door Eau Rouge naar Raidillon waar de coureurs ruim 280 kilometer per uur rijden kan een slippertje lelijk aflopen. De coureurs nemen deze bochten vol gas waarbij in de bochten het gewicht van de auto van de ene naar de andere kant gaat, en de coureurs hoge G-krachten te verwerken krijgen.

Om het risico van een crash in de training of kwalificatie uit te sluiten zal daarom op het beroemdste punt van het Belgische circuit inschakelen van DRS waarschijnlijk verboden zijn. In de F1-races wordt er met DRS-zones gewerkt, waarbij de beruchte bochtencombinatie sowieso al niet genomineerd was om het systeem te gebruiken.

Update 23:28 uur

Autosportfederatie FIA heeft bekend gemaakt dat DRS op Spa-Francorchamps niet gebruikt mag worden tussen Eau Rouge en Raidillon. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de zorgen die er over de veiligheid van het systeem op dat gedeelte van het circuit waren. In de race zal de DRS-zone bij het uitkomen van Raidillon liggen en het hele rechte stuk genaamd Kemmel gebruikt kunnen worden, mits een coureur bij het meetpunt minder dan een seconde achter zijn voorligger rijdt.