Helft werknemers afgeleid door Facebook en Twitter

Redactie

Bijna de helft van de werknemers raakt tijdens kantooruren wel eens afgeleid door sociale media. 27 procent geeft toe dat dit soms zelfs ten koste van het werk gaat. Dat blijkt uit onderzoek van de Nationale Vacaturebank onder negenhonderd werkenden. Maar weinig werkgevers hebben beleid om het gebruik van sociale media te beperken.

Een kwart van de werknemers geeft aan vijf keer per dag Facebook, Twitter of een ander sociaal medium te bezoeken. Een op de vijf beperkt het aantal bezoeken tot twee tot vijf keer op een dag. Zestien procent weet zich beter te beheersen en surft slechts eenmaal per dag naar een sociaal netwerk.

Nog niet veel werkgevers hebben beleid gemaakt om het potentiële productiviteitsverlies door sociale media te beperken. Drie op de vijf werknemers hebben een baas die hen vrijlaat om onder werktijd sociale media te gebruiken. Bij twintig procent worden de websites wel geblokkeerd en bij achttien procent is er een protocol afgesproken.

Afgezien van de productiviteitskwestie blijkt het risico van imagoschade voor de werkgever mee te vallen. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste werknemers niet snel iets negatiefs over het werk of de werkgever schrijven. 58 procent van de respondenten is hoe dan ook heel terughoudend om iets op te schrijven over de baas. Vijftien procent doet dit wel, maar alleen als het positief nieuws is, zes procent alleen als ze iets te klagen hebben.

Overigens hoeft het gebruik van sociale media op de werkvloer niet negatief uit te pakken voor een bedrijf. TNS Nipo publiceerde in mei de resultaten van een tweejarig onderzoek waaruit bleek dat het gebruik van Twitter en Facebook werknemers creatiever en innovatiever heeft gemaakt. Daardoor ontstaan nieuwe ideeën waarmee bedrijven hun voordeel kunnen doen.


Helft werknemers afgeleid door Facebook en Twitter (Foto: Novum)