PURE vindt aanpassingen motorreglement vreemd

Peterselieman

PURE is niet blij met de aanpassing van het motorenreglement van de Formule 1. Het project van voormalig teambaas van BAR Craig Pollock had zich gefocust op een 1,6 liter viercilinder, maar zag dit na een aanvankelijke goedkeuring veranderen in een V6. Ook werd de invoering verschoven naar 2014.

"Toen de FIA de beslissing nam om de introductie van de viercilinders terug te draaien, voelde dat letterlijk als een trap tussen mijn benen," zei de Pollock tegen Autosport. Hij is mede-initiatiefnemer van het project dat onder de naam Propulsion Universelle et Recuperation d'Energie uitgevoerd wordt. "Ik vind het echt merkwaardig dat zo'n soort besluit, dat unaniem door de World Motor Sport Council is aangenomen, teruggedraaid kan worden. Ik had echt niet verwacht dat het zou gebeuren, maar het feit is nu eenmaal dat dit de Formule 1-wereld is en het blijkbaar kan."

Er is berusting bij de Schot, ondanks dat de zaak niet lekker bij hem zit. "Het heeft geen zin om naar de rechter te stappen ofzo, dus we gaan nu gewoon aan de slag en kijken wat het beste is voor de toekomst. Ons totale businessplan moet hierdoor worden aangepast. De kosten gaan hierdoor omhoog, want een zescilinder motor kost meer dan een viercilinder. We moeten dus naar al onze investeerders toe en zeggen dat de kosten gestegen zijn."

"We waren al redelijk ver met de ontwikkeling van de viercilinder, maar zijn nu al overgestapt op het ontwikkelen van de zescilinder-motor. We hebben vakkundige mensen ingehuurd en liggen goed op schema," zei Pollock die nog geen klanten voor zijn krachtbron heeft. "Er is geen haast bij, want je hoeft voor 2013 eigenlijk geen overeenkomst te hebben. Als we aan het begin van dat jaar nog geen cliënten hebben, is er reden om bezorgd te worden, maar ik maak me er niet druk om. Ik weet zeker dat we teams warm kunnen maken voor ons project en ergens volgend jaar een deal kunnen aankondigen."