Weer boete voor negeren Bel-me-niet-register

Redactie

Het bedrijf Sell-it heeft een boete van vijftienduizend euro gekregen voor overtreding van de telemarketingregels. Sell-it liet in 2009 vijf callcenters 1540 mensen bellen die ingeschreven stonden in het Bel-me-niet-register om de zogeheten hotelgoldcard te slijten. Dat heeft de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) dinsdag bekendgemaakt.

De OPTA heeft daarnaast vastgesteld dat 281 mensen, die tijdens de verkooptelefoontjes aangaven ingeschreven te willen worden in het register, niet of niet tijdig werden ingeschreven.

Eerder dit jaar legde de telecomwaakhond al boetes op aan onder meer de energiebedrijven Nuon en E.ON en callcenter L&H. Ook in deze gevallen waren mensen gebeld die in het Bel-me-niet-register stonden.

Het register trad op 1 oktober 2009 in werking. Er staan zo'n 5,6 miljoen telefoonnummers genoteerd. Mensen die zich hebben aangemeld, mogen niet meer gebeld worden voor telemarketingdoeleinden.

Bij de OPTA kwamen vorig jaar bijna tienduizend klachten binnen van consumenten die ondanks hun inschrijving bij het register ongewenste verkooptelefoontjes hebben gehad. De OPTA had in mei ruim 1,2 miljoen euro aan boetes opgelegd voor het negeren van het bel-me-niet-register.