'Gameloft buit personeel uit'

Mday

Niet voor het eerst wordt een gamestudio beschuldidgd door een oud-werknemer van het uitbuiten van zijn personeel. Glenn Watson, oud-Gamelofter, beweert dat de studio personeel makkelijk 100 tot 120 uur per week laat werken. "Ik startte om 9:30, ging om 02:30 weer naar huis, en kwam weer terug om 08:30."

"Na vier achtereenvolgende weken van veertien uur per dag, inclusief weekenden, realiseerde ik me dat ik moest opstappen", aldus Watson, die al aardig wat ervaring op het gebied had. Hij was hoofdprogrammeur bij Gameloft Auckland en zegt dat de personeelsomstandigheden verre van de Nieuw-Zeelandse gezondheid- en veiligheidsnormen was.

Watson heeft daarnaast gezegd dat Gameloft 'vertraagtechnieken' toepast wanneer je een gesprek aanvraagt met een bemiddelaar van het Nieuw Zeelandse ministerie van Arbeid. Daarnaast heeft Gameloft volgens een wervingsbureau een 'ongewone' interesse in het inzetten van junior werknemers, waarbij sommige werknemers volgens Watson 24-urige diensten moesten draaien.

Om de deadlines te halen heeft het management van Gameloft verschillende deadlines op weken eerder neergezet dan de hoge bazen van het bedrijf hadden besloten, wat volgens de berichten resulteerde in uren aan onbetaald overwerk. Werknemers werden op kantoor gehouden en functie-ongeschikte rollen toegewezen, waarbij bijvoorbeeld een grafisch ontwerper werd ingezet als tester bij een ander project.

Hoewel Gameloft de werknemers in een email op het hart drukt dat "niemand hoeft te blijven als ze niet over willen werken", staat er in de contracten dat er van werknemers wordt verwacht dat er een 'redelijk aantal uren' overgewerkt dient te worden zonder salaris. Deze uren worden echter op projectbasis bepaald door het management.

Rockstar, Team Bondi, EA, en andere gamestudio's zijn in het verleden ook al beschuldigd van slechte werkomstandigheden. Gameloft is een ontwikkelaar voor mobiele toepassingen en games, met een jaarlijkse omzet van €100 miljoen per jaar.