Albert Heijn schakelt over op koeien in de wei

Redactie

Albert Heijn gebruikt vanaf 2012 voor het huismerk alleen nog maar zuivelproducten van koeien die in de wei hebben gestaan. Hiermee schaart de marktleider zich in het rijtje C1000, Lidl en Jumbo, die al eerder zijn overgegaan op weidemelk.

Dat meldt stichting Dier&Recht. Bij de productie van weidemelk staan koeien minstens 120 dagen van het jaar in de wei. Dier&Recht spoort alle supermarkten aan om over te gaan op deze manier van melk produceren. Aldi, Dirk van den Broek en Plus hebben hierover nog geen toezeggingen gedaan.

Volgens de stichting zorgt weidegang voor gelukkigere koeien, minder sterfte en minder uierproblemen. Ook zou het voor een hogere vruchtbaarheid en minder klauw- en pootproblemen zorgen. Dit wordt onderschreven door de voedselorganisatie European Food Safety Authority.

De omslag bij Albert Heijn is onderdeel van een campagne van de supermarkt om vanaf 2015 alle huismerken vriendelijk voor mens en natuur te produceren en te verpakken. Een woordvoerder van Albert Heijn kon niet bevestigen of ook het gaat gelden voor het B-huismerk Zaanse Hoeve.


Albert Heijn schakelt over op koeien in de wei (Foto: Novum)