Japanse Kinect-games moeten verkoop stimuleren

Redactie

Een lading Japanse Kinect-titels moet de verkoop van de bewegingsgevoelige camera in het land flink doen stijgen. Dat schrijft het Britse gamevakblad MCV. Microsoft gaf eerder aan niet tevreden te zijn met het aantal verkochte Kinect-camera's in het land van de rijzende zon.

De eerste twee dagen nadat de camera eind vorig jaar verscheen werden slechts 26 duizend exemplaren van de camera verkocht. De Playstation Move-controller van concurrent Sony wist een maand daarvoor het eerste weekend bijna het dubbele aantal te verkopen.

De benodigde bewegingsruimte voor de Kinect zou een belangrijke reden voor de slechte verkoopcijfers in Japan, menen enkele deskundigen. Zo zouden de meeste Japanse huiskamers simpelweg te klein zijn om te kunnen spelen.

Een accessoire dat de Japanse fabrikant Nyko op de afgelopen E3-beurs aankondigde, zou uitkomst kunnen bieden. Het gaat om een speciale lens die gamers op de camera zetten om de kijkhoek te verkleinen. Daardoor is er minder speelruimte nodig. Microsoft heeft echter aangegeven gebruik van het accessoire niet te ondersteunen. De lens zou de registratietechniek van de camera hinderen.

De Japanse Kinect-titels die gericht zijn op Japanse markt bestaan uit Codename D, Haunt, Project Draco, Rise of Nightmares en Steel Battalion: Heavy Amor. De laatste twee komen ook in Europa uit. Het is niet bekend of de rest ook een westerse release krijgt.


Japanse Kinect-games moeten verkoop stimuleren (Foto: Novum)