Voorbeschouwing Grand Prix van Europa

Peterselieman

Komend weekend zal Valencia weer de Formule 1 Grand Prix van Europa gaan organiseren. Vorig jaar wist Sebastian Vettel in de Spaanse kustplaats te winnen. Kan de kampioenschapsleider dit weer of weet Jenson Button de Duitser voor de tweede maal op rij te kloppen? Zijn de nieuwe regels op het gebied van motorinstellingen van invloed of zijn de Red Bulls dominant? Wat kunnen de Ferrari's en kan Lewis Hamilton revanche nemen? Of is er een verrassing dit weekend? We weten het komende zondag.

Het ruim vijf kilometer lange circuit in Valencia is deels openbare weg, deels permanent circuit. Het gebied waar de race gehouden wordt ligt aan zee en vormde zowel in 2007 als dit jaar de plaats waar de fameuze zeilrace America's Cup gehouden werd. Uniek kenmerk van het circuit is een brug waar de rijders overheen moeten. Deze sluit gedurende het weekend de binnenhaven af.


Bron: FIA.com

Lengte: 5.419 km
Aantal ronden: 57
Totale lengte: 308.883 km
Ronderecord: 1:38.683 (T. Glock - Toyota TF109, 2009)

Coureurs

Pos. Rijder Team Punten
1 Sebastian Vettel Red Bull 161
2 Jenson Button McLaren 101
3 Mark Webber Red Bull 94
4 Lewis Hamilton McLaren 85
5 Fernando Alonso Ferrari 69
6 Felipe Massa Ferrari 32
7 Vitaly Petrov Renault 31
8 Nick Heidfeld Renault 29
9 Nico Rosberg Mercedes Grand Prix 26
10 Michael Schumacher Mercedes Grand Prix 26
11 Kamui Kobayashi Sauber 25
12 Adrian Sutil Force India F1 8
13 Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso 8
14 Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso 4
15 Rubens Barrichello Williams 4
16 Paul di Resta Force India F1 2
17 Sergio Perez Sauber 2
18 Pastor Maldonado Williams 0
19 Pedro de la Rosa Sauber 0
20 Jarno Trulli Team Lotus 0
21 Vitantonio Liuzzi HRT F1 Team 0
22 Heikki Kovalainen Team Lotus 0
23 Jerome d` Ambrosio Virgin Racing 0
24 Narain Karthikeyan HRT F1 Team 0
25 Timo Glock Virgin Racing 0


Constructeurs

Pos. Team Punten
1 Red Bull 255
2 McLaren 186
3 Ferrari 101
4 Renault 60
5 Mercedes Grand Prix 52
6 Sauber 27
7 Scuderia Toro Rosso 12
8 Force India F1 10
9 Williams 4
10 Team Lotus 0
11 HRT F1 Team 0
12 Virgin Racing 0


De Grand Prix van Europa was vanaf 1923 een eretitel die aan races werd toegekend. Vele races hebben deze titel gedragen en in 1977 is de titel voor het laatst in Groot-Brittannië uitgereikt. In 1983 is de Grand Prix nieuw leven in geblazen, maar dan als losstaand evenement. Van 1986 tot en met 1992 en in 1998 is de race niet verreden.

De race is vanaf de jaren tachtig op vele verschillende plaatsen gehouden. In de beginjaren werd er gereden op Brands Hatch, Donington Park en Jerez, maar het vaakst reden de coureurs op de Nürburgring. Vanaf 2008 rijden de coureurs op het stratencircuit in het havengebied van Valencia.

De race in 1985 op Brands Hatch zorgde voor de eerste overwinning van Nigel Mansell. De Brit bleef Ayrton Senna ruim voor. De Braziliaan was verantwoordelijk voor een ongeval tussen Nelson Piquet en Keke Rosberg die als enige van de twee verder kon en uiteindelijk toch nog derde wist te worden. Alain Prost eindigde hierachter als vierde. De Fransman reed een enerverende race na direct na de start tot plaats veertien teruggezakt te zijn wist hij zich uiteindelijk terug te knokken naar voren. Marc Surer leek op weg naar een tweede plaats, maar hij viel in de slotfase nog met turboproblemen uit.

In 1993 op Donington Park was Ayrton Senna oppermachtig. In de halfnatte omstandigheden liet de Braziliaan ziet oppermachtig te zijn. Alleen Hill was aan de finishstreep nog niet op een ronde gezet. Senna liet in de 57e ronde zien dat hij oppermachtig te zijn door de pits in te rijden en zo de snelste ronde te pakken. Het zal waarschijnlijk de enige keer zijn geweest dat een coureur zo de snelste ronde wist te rijden. Senna stopte overigens niet bij zijn team, maar reed verder.

Het jaar 2008 betekende de start van de race in Valencia. In een weinig boeiende race won Felipe Massa. Een jaar later ging de zege naar Rubens Barrichello die langer dan iedereen door kon rijden en zo voordeel pakte op Lewis Hamilton. De Brit zag overigens zijn tweede stop de mist in gaan doordat de bandenwarmers nog om het rubber zaten toen hij stilstond. Kimi Räikkönen werd derde, terwijl Luca Badoer in de andere Ferrari een modderfiguur sloeg door enkele malen te spinnen en op een ronde achterstand slechts zeventiende te worden.

In 2010 was Sebastian Vettel de snelste in de kwalificatie voor Mark Webber en Lewis Hamilton. Vettel had na één ronde een ruime leiding voor Hamilton en Webber die elkaar na de start even raakten. Webber kwam al vroeg in de race binnen en kreeg in de negende ronde een aanrijding met de Lotus van Heikki Kovalainen. Het snelheidsverschil tussen beide coureurs was zodanig groot dat Webber achterop Kovalainen knalde en een koprol maakte. De Red Bull landde weer op vier wielen en verdween hard in de bandenstapels. Beide rijders behoorden tot de uitvallers.

Het incident zorgde voor veel controverse omdat de safety car pal voor de deur van Hamilton en Fernando Alonso naar buiten kwam. Hamilton besloot de auto in te halen terwijl Alonso er achter moest blijven. De Spanjaard verloor hierdoor veel tijd, terwijl Vettel en Hamilton bleven leiden. Nadat Alonso eindelijk gestopt was moest hij achter onder meer Kobayashi aansluiten. De Japanner besloot na de herstart niet te stoppen en reed nog lang op het harde rubber.

Ferrari tekende protest tegen de actie van Hamilton aan en de Brit kreeg dan ook een drive-through. De McLaren-coureur kon deze echter inlossen zonder de tweede stek te verliezen. Kobayashi kwam in de slotfase van de race eindelijk binnen en gaf zo de derde plaats aan Jenson Button. De Japanner kwam als negende terug op het asfalt en wist door zijn verse rubber in de slotronden nog Fernando Alonso en Sébastien Buemi te passeren.

Ook na de race ontstond nog veel controverse over de safetycarprocedure. In totaal acht rijders kregen een tijdstraf omdat ze te snel achter de safety car gereden hadden. Na deze race gingen de regels voor de safety car verder op de schop om te voorkomen dat er coureurs zijn die nadeel van de situatie ondervinden.

Vrijdag 24 juni 2011
10:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2

Zaterdag 25 juni 2011
11:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie

Zondag 26 juni 2011
14:00 2011 Formula 1 Grand Prix of Europe

Nederlandse tijden

Datum Tijd Programma
Za 25 juni 13.55-15.15 uur RTL GP: Formule 1 - Europa - Kwalificatie
Zo 26 juni 13.00-13.55 uur RTL GP: Formule 1 - Europa - Pre-show
Zo 26 juni 13.55-16.10 uur RTL GP: Formule 1 - Europa - Race

Datum Tijd Programma
Za 25 juni 13.10-15.15 uur BBC1: Formule 1 - Europa - Kwalificatie
Zo 26 juni 13.10-16.00 uur BBC1: Formule 1 - Europa - Race
Zo 26 juni 20.00-20.45 uur BBC3: Formule 1 - Europa - Samenvatting
Nederlandse tijden

Dag Minimum Maximum Neerslagkans Weerbeeld
Vrijdag 20 °C 29 °C 0 % zonnig
Zaterdag 20 °C 31 °C 0 % zonnig
Zondag 21 °C 31 °C 0 % zonnig
Bron: The Weather Channel