Greenpeace in actie tegen Barbie

Hukkie

Milieuorganisatie Greenpeace heeft het gemunt op Barbie, naar eigen zeggen omdat er in de verpakking tropisch hardhout is verwerkt. Campagneleider Kees Kodde zegt: “Barbie is het boegbeeld van de campagne omdat iedereen haar kent”.

De producent van Barbie, Mattel, is overigens niet de enige die tropisch hardhout in zijn speelgoedverpakkingen verwerkt. Ook bijvoorbeeld LEGO, Disney en Hasbro maken zich hier schuldig aan, aldus Greenpeace. De milieuorganisatie hoopt met de campagne speelgoedproducenten over te halen om het gebruik van tropisch hardhout te staken en over te gaan op duurzaam karton. De actie wordt in 40 landen tegelijk gevoerd.

De kartonleverancier, Asia Pulp and Paper (APP) laat in een reactie weten dat het bedrijf niets doet dat tegen de wet is. "Het is onze verantwoordelijkheid ons aan de wet te houden, en niet om te voldoen aan ongefundeerde eisen van een buitenlandse non-gouvernementele organisatie."

De speelgoedproducenten zijn al eerder op hun verantwoordelijkheid aangesproken, maar hebben tot nu toe geen actie ondernomen. Mattel was ook gisteren niet voor commentaar bereikbaar.


Greenpeace in actie tegen Barbie