Nieuwe details Skyrim: Gewonde draken vliegen niet

Christopher (Wumbo7)

In het 'Official PlayStation Magazine' is er een lange special over The Elder Scrolls V: Skyrim verschenen met veel details over de gameplay.

Dat de draken willekeurig in de gamewereld verschijnen, zonder zogenaamde 'scripted events,' wisten we al. Maar wist je ook dat gewonde draken niet kunnen vliegen? Zo kan je de strijd met zo'n beest verplaatsen naar de grond.

De vaardigheden in de game, 'Dragon Shouts' geheten, kan je tijdens het spelen leren. Zo zijn er in het artikel een aantal genoemd: Yol Toor, Fire Breath, Iiz Slen, Ice Crystals, Strun Bah Qo, Lightning Storm, Slow Time en Whirlwind Spirit. Waar 'Slow Time' en 'Fire Breath' redelijk duidelijk lijken, zijn termen als 'Strun Bah Qo' nog erg geheimzinnig.

Er zijn een aantal combinaties voor 'dual wielding' bekend gemaakt. En hieruit blijkt dat je de fakkels nu ook voor gevechten kunt gebruiken.

De combinaties:

  • Wapen en wapen
  • Wapen en schild
  • Wapen en fakkel
  • Spell en wapen
  • Spell en spell
  • Een groot 'two-handed weapon'

De 'random quests' zijn gegenereerd door de 'Radiant Story mechanic' en dit is geïnspireerd door de 'random encounters' in Fallout 3. De ontwikkelaars waren namelijk ontevreden over het on-echte gevoel dat sommige quests in Oblivion gaven. Ze hopen Skyrim op deze manier wat echter te laten voelen.

Er zijn 13 verschillende types erts voor 'crafting'. Helaas heeft Bethesda ook bevestigd dat 'Hand to Hand' niet meer beschikbaar is in de game.

Skyrim

In de game zullen er weer guilds zijn waar je je als speler bij kunt scharen. De verhaallijnen van deze guilds zullen door elkaar lopen en ook connecties hebben met de 'main questline'.

De facties in de game:

  • The Thieves Guild
  • The College of Winter Hold (voor Mages)
  • The Companions (voor Warriors)
  • The Dark Brotherhood

Elke stad in Skyrim heeft zijn eigen unieke economie, welke gesaboteerd kan worden door de speler, als deze kwaad in zijn wil heeft. De steden zullen nog steeds bewaakt worden door bewakers, maar ze zullen niet zo sterk en machtig zijn als ze waren in Oblivion. Bounties zullen in tegenstelling tot in Oblivion niet door het hele rijk gelden. Als je iemand in stad A doodt, zullen de gardetroepen in stad B je daar niet voor arresteren.

Met meer dan 60 000 zinnen dialoog in de game heeft Skyrim veel meer voice-actors dan Oblivion of Fallout 3

In Skyrim zul je verschillende mogelijkheden tot reizen hebben. Weer kan je gebruik maken van paarden die, volgens het artikel, ook echt als paarden zullen aanvoelen. Het 'fast-travel'-systeem van Morrowind zal weer gebruikt worden. Waar je via zogenaamde 'carriages' van stad naar stad kan reizen, zonder dat je de plek ontdekt hoeft te hebben. Daarnaast blijft 'fast-travel' zoals we van Oblivion en Fallout 3 gewend zijn bestaan, maar die is slechts te gebruiken voor plaatsen die je reeds bezocht hebt.

In het artikel zijn plaatjes te zien van onder andere een Draugr, een kampeerplek bij een rivier, een nieuwe fire spell, een mensenvrouw bij een stad, een close-up van een vrouwelijke warrior, een bewaker met Legionnaire pantser en een bebaarde Nord bij een kasteel, bewapend met een strijdhamer.