Ferrari wil V6-motor als compromis

Peterselieman

Ferrari heeft om de impasse over de nieuwe motorformule voor de Formule 1 te doorbreken een compromis voorgesteld. De Italianen zien niets in een viercilinder 1,6 liter turbomotor, maar zijn wel bereid de huidige 2,4 liter V8 in te ruilen voor een zescilinder turbokrachtbron.

Ferrari zit vandaag met FIA-president Jean Todt en andere motorenfabrikanten om tafel om te praten over de motorformule die vanaf het jaar 2013 zal gaan gelden. Het is vijf voor twaalf voor de fabrikanten om met hun plannen te komen, omdat komende vrijdag de World Motor Sport Council een besluit zal nemen over met welke motor er in de toekomst in de Formule 1 geracet zal gaan worden.

Met name Cosworth vindt de ontwikkeling te duur en eist compensatie als er een nieuwe motor ontwikkeld moet gaan worden. Ook Mercedes en Ferrari vinden de kosten te hoog. Een zescilinder motor zoals Ferrari voorstelt zou als voordeel hebben dat deze makkelijker in het chassis te integreren is, terwijl de viercilinder krachtbron op een subframe zal moeten rusten. Nadeel van de V6 is dat deze mogelijk op zijn vroegst in 2015 beschikbaar zal zijn.