Remedy over handheld-gaming

Roy

Remedy (Alan Wake) vindt de handhelds Nintendo 3DS en Sony NGP interessante apparaten maar heeft er op dit moment nog niets voor in ontwikkeling. Dat heeft Aki "AJ" Järvilehto, EVP bij Remedy gezegd in een interview met Industry Gamers. Remedy heeft op handheldgebied enkel Death Rally voor iOS.

3DS en NGP zijn radicaal anders dan een iPhone of iPad waardoor je niet simpelweg een game als Death Rally kunt overzetten. Games voor beide handhelds zouden speciaal voor dat apparaat gemaakt moeten worden en gebruik moeten maken van de platformspecifieke features.

"Right now we're evaluating different alternatives. 3DS and NGP are interesting platforms, but they're very, very different from iOS. I don't think that the right approach would be to take an iOS game and just port it over to them. Rather you'd want to create games for these platforms which is designed to take advantage of the unique capabilities of the platform."

AJ is wel benieuwd naar de toekomst van handhelds die specifiek gemaakt zijn voor games. Die handhelds zouden zichzelf opnieuw moeten uitvinden om mee te kunnen gaan met de toekomst. Voor de prijs van één 3DS- of NGP-game kun je talloze iOS games kopen.

"Many smartphones and tablets offer mind blowing value to gamers. Right now you can buy tons and tons of fun on iOS with the price of a single handheld console game. Heck, you can get tons of fun for free with advertising based concepts. So I do think the traditional handheld consoles will need to reinvent themselves if they want to compete."

Dit is in contrast met Nintendo, die onlangs heeft gezegd dat $1,-games de industrie ten onder kunnen brengen. Remedy geeft als voorbeeld hun eigen Death Rally welke zes uur speelplezier oplevert voor slechts 99 cent.

"I think the market is changing in a radical fashion. Barriers of entry are literally being blown away. New business models are booming and this is not about devaluation. Facebook is doing tremendous things to gaming and attracting completely new people to enjoy different more casual and social games. I can't see how the fact that mainstream consumers are finally embracing our industry could be negative. After all isn't that what we've been hoping for since forever?

Games and gaming as an experience is certainly changing - platforms are evolving and developers and consuming is evolving with it. On iOS we think it's totally awesome that you can buy a game like Death Rally, 6 hours of console quality gaming with high production values, with just $0.99!"

Remedy zelf wil overigens zich vooral blijven focussen op grote, verhalende AAA-titels voor consoles. Kleinere titels kunnen echter wel ondersteunend zijn voor deze grote games. Death Rally was een titel die diende als test en er is voor die game gekozen omdat er veel vraag was vanuit de fans van de game uit 1996.

"Death Rally and the iOS market began as a testing ground for us, a bit of fun, but serious fun. We wanted to learn the platform and distribution methods.  It's really nice to see us having success here also.  While Remedy's focus will definitely continue to be on AAA story driven cinematic action titles, we also see these smaller titles having potential in the overall mix, supporting our big franchises."

Over de toekomst van Alan Wake wil Remedy op dit moment niets kwijt.

"Sorry, but I'm not going to spill the beans on this one just yet, but we're of course really excited about Alan Wake, and we know the fans are too."