'Reclame stoort Dit Was Het Nieuws niet'

Peter (pberends)

Harm Edens heeft samen met zijn nieuwe werkgever RTL 4 een manier gevonden om kijkers van zijn programma Dit Was Het Nieuws (DWHN) zo min mogelijk last te laten ondervinden van reclame-onderbrekingen. Dit zegt de presentator in een interview met het dagblad Spits.

Eigenlijk wilde Edens helemaal geen onderbreking, maar dat is niet gelukt: "Het begin en de introductie zijn langer waardoor we voordat het echte spel begint, de reclame er al in kunnen gooien. Want als het tussendoor zit, stort het programma in."

Teamcaptain Raoul Heertje zegt dat ze nauwelijks met RTL hoefden te onderhandelen over de reclameonderbreking: "RTL zei het zelf ook. Dus we hoefden daarover geen strijd te voeren."

De heren merken weinig verschil nu zij DWHN maken voor RTL, en niet meer voor de TROS. "Dat vind ik nou zo grappig. Blijkbaar bestaat bij sommige mensen nog steeds het idee dat de publieke omroep iets anders is dan de commerciële omroep. Het gaat allemaal om scoren en om cijfers en daarmee punt", vertelt Heertje.

Vanaf zaterdagavond is het satirische nieuwsprogramma weer zes weken lang te zien om 22.00 uur op RTL 4. Jan Jaap van der Wal zal dan vervangen zijn door Thomas Acda, die jaren geleden al meewerkte aan DWHN.


'Reclame stoort Dit Was Het Nieuws niet' (Beeld: RTL 4)