Voorbeschouwing Grand Prix van Turkije
Komend weekend staat in Turkije de vierde race van het Formule 1-seizoen 2011 op het programma. Het Europese seizoen wordt geopend, waardoor vele teams met de eerste grote updates van het jaar komen en de kaarten opnieuw geschud worden. Sebastian Vettel won de eerste twee races, terwijl Lewis Hamilton de vorige race in China te sterk was. Kunnen beide kemphanen dit keer weer om de zege strijden, of gooien Mark Webber of Jenson Button roet in het eten? Vind Ferrari de weg naar boven en kan Mercedes ook dit keer meedoen om het podium? Weet Virgin eindelijk een stap naar voren te zetten? We weten het zondagmiddag.
Het bijna 5,5 kilometer lange circuit is gebouwd nabij de havenstad Istanbul. De gebouwen rond de baan kennen een typische Turkse architectuur met allerlei bogen en poorten. De baan zelf kent een relatief kort recht stuk bij start en finish, maar door de langzame chicane ervoor is inhalen mogelijk. Ook het lange rechte stuk achterop het circuit biedt goede inhaalmogelijkheden, mits de slipstream goed is. Eerder op de baan ligt bocht acht die voor de coureurs liefst drie instuurmomenten kent.
Bron: FIA.com
Lengte: 5.338 km
Aantal ronden: 58
Totale lengte: 309.396 km
Ronderecord:
1:24.770 (Montoya - McLaren-Mercedes MP4-20, 2005)
Coureurs
Pos. | Rijder | Team | Punten |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 68 |
2 | Lewis Hamilton | McLaren | 47 |
3 | Jenson Button | McLaren | 38 |
4 | Mark Webber | Red Bull | 37 |
5 | Fernando Alonso | Ferrari | 26 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 24 |
7 | Vitaly Petrov | Lotus Renault GP | 17 |
8 | Nick Heidfeld | Lotus Renault GP | 15 |
9 | Nico Rosberg | Mercedes Grand Prix | 10 |
10 | Kamui Kobayashi | Sauber | 7 |
11 | Michael Schumacher | Mercedes Grand Prix | 6 |
12 | Sebastien Buemi | Scuderia Toro Rosso | 4 |
13 | Paul di Resta | Force India F1 | 2 |
14 | Adrian Sutil | Force India F1 | 2 |
15 | Jaime Alguersuari | Scuderia Toro Rosso | 0 |
16 | Jarno Trulli | Team Lotus | 0 |
17 | Rubens Barrichello | Williams | 0 |
18 | Jerome d'Ambrosio | Virgin Racing | 0 |
19 | Heikki Kovalainen | Team Lotus | 0 |
20 | Timo Glock | Virgin Racing | 0 |
21 | Sergio Perez | Sauber | 0 |
22 | Pastor Maldonado | Williams | 0 |
23 | Vitantonio Liuzzi | HRT F1 Team | 0 |
24 | Narain Karthikeyan | HRT F1 Team | 0 |
Teams
Pos. | Team | Punten |
1 | Red Bull | 105 |
2 | McLaren | 85 |
3 | Ferrari | 50 |
4 | Lotus Renault GP | 32 |
5 | Mercedes Grand Prix | 16 |
6 | Sauber | 7 |
7 | Scuderia Toro Rosso | 4 |
8 | Force India F1 | 4 |
9 | Team Lotus | 0 |
10 | Williams | 0 |
11 | Virgin Racing | 0 |
12 | HRT F1 Team | 0 |
De eerste Formule 1-race op Istanbul Park vond in 2005 plaats. Kimi Räikkönen was de beste, voor Fernando Alonso en Juan Pablo Montoya die een zekere tweede plaats twee ronden voor het einde weggooide door wijd te gaan in de beroemde bocht acht en hierbij Tiago Monteiro raakte. Mede door het incident kon Alonso zijn eerste Formule 1-wereldkampioenschap op zijn naam geschrijven.
Een jaar later begon het tijdperk Felipe Massa. De Braziliaan heeft door drie zeges op rij een goede band het het circuit opgebouwd. Een spin van Vitantonio Liuzzi op de racelijn had een grote impact op het verloop van de race, omdat het hele veld na dertien ronden binnenkwam voor een pitstop. Omdat Michael Schumacher op Massa moest wachten wist Alonso de tweede plaats te grijpen en deze ondanks een fel gevecht niet meer af te staan.
In 2007 was Ferrari oppermachtig en zegevierde Massa voor zijn nieuwe teamgenoot Räikkönen. Een jaar later leverde Ferrari een felle strijd met de McLaren van Lewis Hamilton die ondanks het inhalen van Massa niet kon winnen omdat hij een keer extra naar de pits moest.
In 2010 was de poleposition voor Red Bull-coureur Mark Webber, voor Lewis Hamilton en Sebastian Vettel. De beste start was voor Webber, Vettel en Hamilton, maar laatstgenoemde kon later in de eerste ronde Vettel weer passeren, terwijl Jenson Button voor plaats vier Michael Schumacher pakte. Hierdoor konden in de race de Red Bulls en de McLarens wegrijden, terwijl Schumacher de rest van het veld ophield.
Vettel wist dankzij een vroegere eerste pitstop Hamilton te passeren en ging op jacht naar zijn teamgenoot Webber. Deze situatie duurde tot de veertigste ronde toen Vettel op het lange rechte stuk een inhaalpoging op Webber waagde en beide rijders elkaar raakten en crashten. Hamilton en Button pakten de eerste twee plaatsen over, terwijl Webber met een beschadigde bolide verder reed. Vettel moest met schade opgeven.
De McLarens konden naar de zege cruisen, maar deden dit ondanks aandringen van het team niet. Op de boordradio van Hamilton en Button werd geroepen dat ze brandstof moesten besparen, maar toch waagde Button een inhaalpoging op zijn teamgenoot. De wereldkampioen van 2009 leek in zijn opzet te slagen, maar Hamilton pakte hem bij het opdraaien van start/finish terug en reed alsnog naar de zege, voor Button en Webber.
Vrijdag 6 mei 2011
09:00 - 10:30 vrije training 1
13:00
- 14:30 vrije training 2
Zaterdag 7 mei 2011
10:00 -
11:00 vrije training 3
13:00 - 14:00 kwalificatie
Zondag 8 mei 2011
14:00 2011 Formula 1 DHL Turkish Grand Prix
Nederlandse tijden
Datum | Tijd | Programma |
Za 7 mei | 12.55-14.15 uur | RTL GP: Formule 1 - Turkije - Kwalificatie |
Zo 8 mei | 13.00-13.55 uur | RTL GP: Formule 1 - Turkije - Pre-show |
Zo 8 mei | 13.55-16.10 uur | RTL GP: Formule 1 - Turkije - Race |
Zo 8 mei | 20.00-20.30 uur | RTL GP: Formule 1 - Turkije - Samenvatting |
Datum | Tijd | Programma |
Za 7 mei | 12.10-14.15 uur | BBC1: Formule 1 - Turkije - Kwalificatie |
Zo 8 mei | 13.10-16.00 uur | BBC1: Formule 1 - Turkije - Race |
Zo 8 mei | 20.00-20.30 uur | BBC3: Formule 1 - Turkije - Samenvatting |
Nederlandse tijden
Dag | Minimum | Maximum | Neerslagkans | Weerbeeld |
Vrijdag | 11 °C | 13 °C | 70 % | lichte regen |
Zaterdag | 11 °C | 15 °C | 0 % | zonnig |
Zondag | 11 °C | 15 °C | 30 % | kans op buien |