Wirth onder druk bij Virgin Racing

Peterselieman

Marussia Virgin Racing lijkt hun technisch directeur en ontwerper Nick Wirth nog slechts weinig tijd te geven om de MVR-02 om te toveren in een bolide die per ronde een stuk sneller gaat. In Australië was het gat met Red Bull Racing ruim zes seconden, terwijl vorig seizoen dit tussen de vier en vijf seconden per ronde bleef schommelen.

Net als zijn voorganger is de MVR-02 volledig met computers ontwikkeld en niet ook deels in de windtunnel. Voor dit jaar lijken de grootste problemen te liggen bij de neus, de achtervleugel en de uitlaten. De neus is te laag, waardoor er niet genoeg lucht onder de auto door komt, de achtervleugel is na de tests nog aangepast, maar genereert hierdoor minder downforde en uit het uitlaatsysteem wordt niet het maximale gehaald. Wirth liet de motor van Cosworth uitrusten met lange pijpen, waardoor vermogen verloren gaat en omdat de pijpen uitkomen bij de diffuser wordt van de warme lucht niet maximaal geprofiteerd.

Voor de Grand Prix van Turkije staat een grote update gepland om de drie bekende problemen op te gaan lossen. Mochten dit niet gelukt zijn dan Wirth zijn spullen te kunnen gaan pakken, zo bericht Auto Motor und Sport. Dan treedt Plan B in werking. Dit kost Virgin meer en daarom worden nu nieuwe sponsors gezocht. Onlangs trad Pat Symonds bij de renstal in dienst als adviseur en hij zou volgens de geruchten al werken aan de 2012-bolide.