"Games zijn te duur"

De kosten om games te maken zijn tegenwoordig exceptioneel hoog. Hierdoor kan een flop al het einde betekenen voor een studio. Het gevolg hiervan is dat ontwikkelaars geen risico's meer durven te nemen en dat door de hoge prijzen gamers liever tweedehandsgames kopen. Publishers ergeren zich daar aan en komen dan met maatregelen als de 'online pass'.

"Games are too expensive - so how can we blame people for buying pre-owned?" vraagt Saber Interactive-baas Matthew Karch zich hardop af in een interview met CVG. Saber was eerder verantwoordelijk voor de matig ontvangen sci-fi FPS Timeshift en komt in 2012 met Inversion, ook sci-fi maar dan in third-person perspectief. Tussendoor brengen ze Battle: Los Angeles deze week uit, de game is gebaseerd op de gelijknamige film.

Het bijzondere aan Battle is dat het geen €60,- game is, maar een downloadgame voor Steam, PSN en XBLA. De gelicenseerde FPS is slechts €10,-, maar in ruil daarvoor krijg je wel een game zonder multiplayer en een singleplayer die volgens vroege recensies in minder dan een uurtje klaar is. Eerder verschenen al multiplayerplayer-only downloadgames zoals Breach en Modern Combat. Volgens Karck zijn dit soort behapbare games tegen een lage prijs de toekomst van de gameindustrie. Los Angeles krijgt voorlopig echter slechte recensies.

Volgens Karch is dit model minder riskant voor zowel ontwikkelaars als gamers. Ontwikkelaars hoeven niet gebukt te gaan onder het risico dat het hoge budget met zich meebrengt en gamers lopen een minder duur blauwtje als ze de game niet leuk vinden.

Waar de Saber-baas naar toe wil zijn korte en goedkope 'triple A' games, "I don't mean to imply that there isn't a market for longer games, as I think there will always be an audience for that, but I don't think that anyone has ever really explored the market for shorter AAA games in the shooter genre. I personally feel a sense of accomplishment when I finish a game."

battle
Battle: Los Angeles