Pirelli: "Extra spanning door pitstrategieën"

Peterselieman

Bandenfabrikant Pirelli denkt dat de huidige banden in de Formule 1 er weer voor zullen zorgen dat de pitstops voor extra spanning gaan zorgen in de races. Door de hogere slijtage zal iedere rijder volgens de Italiaanse rubbermaker twee tot vier keer naar binnen moeten om te wisselen.

"We gingen er eigenlijk van uit dat er twee stops nodig zouden zijn, maar we gaan nu uit van gemiddeld drie pitstops per coureur per race," zei Motorsportbaas van Pirelli Paul Hembery. "Het verschilt ook nog wel per team. De een zal aan twee pitstops genoeg hebben, terwijl de ander er vier nodig heeft. Het zal voor de fans dan ook heel spannend worden om te zien hoe de teams het qua strategie gaan aanpakken."

"Wat dat betreft gaan we min of meer terug in de tijd, want er zijn jaren geweest waarin de verschillende pitstopstrategieën voor geweldige races zorgden en het er echt om ging wie het slimste was. Denk bijvoorbeeld maar eens terug aan de manier waarop Michael Schumacher samen met Ross Brawn races wist te winnen door de juiste strategie te kiezen. Het zou mooi zijn als we dat spanningselement terug kunnen brengen," zegt Hembery die hierbij onder meer doelt op de Grand Prix van Franrijk in 2004 waar Schumacher won door vier stops te maken.

Hij herhaalt nog maar eens dat Pirelli bewust heeft gekozen voor de hogere slijtage. "We leveren waar ons om gevraagd is, en dat is een band die er voor zorgt dat de coureurs vaker een bezoek aan de pits moeten brengen."