'Reclames loterijen pure oplichterij'

Peter (pberends)

Reclames van loterijen zijn vaak pure oplichterij en misleiding. Dit blijkt uit een donderdag uitgezonden reportage van het actualiteitenprogramma EénVandaag. Vooral de Postcode Loterij en de VriendenLoterij (beide bedrijven van Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V.) maken zich schuldig aan deze praktijken.

De loterijen versturen enorme hoeveelheden geadresseerde reclame via de post, e-mail en sms, waarmee veel grote prijzen 'gegarandeerd' kunnen worden opgehaald. Meestal blijft uitbetaling echter achterwege. Wanneer een persoon de prijs wil innen, wordt iemand ongemerkt lid gemaakt van de betreffende loterij, terwijl er moeilijk van het abonnement af te komen is.

Alle partijen in de Tweede Kamer, behalve de VVD, willen de praktijken van de loterijen nu gaan aanpakken met strengere regels. Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V. ontkent alle aantijgingen en zegt de vermeende problemen te willen op te lossen.


'Reclames loterijen pure oplichterij'