Mario Kart-maker verdedigt blauwe shell

Het is de laatste lap. Door slim gebruik van items en door goed de bochten te nemen sta je eerste. Met nog één bocht te gaan voor de finish hoor je een zoemend geluid dat steeds harder wordt. Een explosie, je wordt de lucht ingeknald. Voor je kunt herstellen racen je vrienden langs je heen. Je eindigt op de vijfde plaats.

Waarom wordt ons dit leed bij elke nieuw deel van Mario Kart aangedaan? Kotaku heeft dit aan Mario Kart-maker Hideki Konno gevraagd in een interview op GDC. Hideki moest om de vraag lachen, "You know, with [Mario Kart] Wii, at least you can avoid it. The timing is tough, but at least you can avoid it.".

Volgens de Japanse ontwikkelaar is de duivelse blauwe shell nodig om Mario Kart te balanceren en spannend te maken. "Fundamentally we're always playing while we're making adjustments [to the games]. We usually have some sort of theme to direct what we're looking at. With Mario Kart Wii, it was to create a race where, up until the finish line, you didn't know. We wanted to create a race where everyone was in it until the end.

Hoe zit het dan met de aankomende Mario Kart 3DS, zal het leed voortduren? Hideki verschaft vooralsnog geen duidelijkheid. "I think in our next Mario Kart, we'll be looking at the balance and I think we'll come up with some answers and some solutions to make the game fresh and exciting as we move forward."

Hou het niet langer binnen, deel je blauwe shell-trauma's met ons hieronder.

mario kart