Rijders nog bezorgd over verstelbare achtervleugel

Peterselieman

Gisteravond spraken de Formule 1-coureurs verenigd in de Grand Prix Drivers' Association met FIA-baas Charlie Whiting. Ze uitten hun bezorgdheid over de verstelbare achtervleugel, omdat deze de balans in de auto's kan verstoren.

Volgens de coureurs is het concept niet onveilig, maar kan wel voor gevaar zorgen omdat er in de cockpit nu veel meer knoppen dan voorheen zijn. Daar kan met name in de trainingen en kwalificatie gebruik van gemaakt worden, terwijl in de race de werking van de verstelbare achtervleugel gelimiteerd is.

"Het lastige is dat als je de verstelbare vleugel in de race gebruikt en bijvoorbeeld niet in de kwalificatie dan heb je andere ratio's van de versnellingsbak nodig en dat zal mogelijk het effect weer teniet doen," zei Vettel. "Aan de andere kant als het vrij te gebruiken is, wat is dan het voordeel in de trainingen en in de kwalificatie? Vorig jaar konden we de F-duct gebruiken wanneer we wilden, dit jaar is dat de vleugel in training en kwalificatie. De vraag is of het beter kan en vooral slimmer om de veiligheid te kunnen verbeteren."

Jarno Trulli vult aan: "Iedereen is het eens dat de vleugel niet onveilig is, dus dat is goed nieuws. Maar we gebruiken de vleugel soms in combinatie met KERS, waardoor de rijder soms te veel let op de lichtjes en knoppen in de cockpit en niet voor zich uit kijkt. Het is nu aan de teams om hier iets aan te doen en met een betere oplossing te komen."

"Tot nu toe is er niet over gesproken en er is niets aan de situatie gedaan. Charlie zal er over nadenken, de teams zullen er met Charlie over spreken en als ze denken het te kunnen verbeteren dan zullen ze het aanpassen. Anders zullen de de huidige situatie blijven behouden."