Miljoenenboetes voor energiebedrijven

Redactie

Twee energiebedrijven hebben woensdag boetes gekregen vanwege de manier waarop ze begin vorig jaar deur aan deur probeerden nieuwe klanten te werven. Greenchoice moet een boete van ruim 2 miljoen euro betalen wegens misstanden bij colportagepraktijken en Energie:Direct kreeg een boete van ruim 1 miljoen euro.

Dat heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) woensdag bekendgemaakt. Volgens de NMa begrepen veel benaderde consumenten niet dat zij aangesproken werden voor een overstap naar een andere energieleverancier.

Zo dachten zij bijvoorbeeld dat ze tekenden voor korting bij hun huidige leverancier of voor het ontvangen van een informatiepakket. Ook werden consumenten niet altijd goed ingelicht over belangrijke voorwaarden van het contract dat zij aanboden, zoals over de duur en over de manier waarop een klant kan opzeggen.

Het televisieprogramma Kassa besteedde begin vorig jaar aandacht aan de verkooppraktijken. In dezelfde periode openden de NMa en de Consumentenautoriteit een meldpunt over de deurverkopers. Het onderzoek van de NMa wees uit dat er veel meer aan de hand was dan enkele ongelukkig verlopen gesprekken.

Greenchoice is het niet eens met de boete en gaat deze aanvechten, laat het energiebedrijf in een reactie weten. Het bedrijf stelt juist heel doelbewust al sinds de start in 2001 een uiterst klantvriendelijk beleid te voeren en dat extern onderzoek dit bevestigt. Energie:Direct heeft nog niet gereageerd op de boete.