Koos Spee tegen 130 op snelweg

Redactie

Het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur leidt tot meer verkeersslachtoffers, is slecht voor het milieu en bevordert de doorstroming niet. Dat zegt de landelijk verkeersofficier van justitie Koos Spee in het blad van het Openbaar Ministerie, Opportuun.

Hij wijst erop dat de politie verplichte marges moet aanhouden en daardoor pas kan bekeuren als 138 kilometer per uur wordt gereden. "De praktijk zal zijn dat er tegen de 140 km per uur wordt gereden." Daardoor wordt het snelheidsverschil tussen bijvoorbeeld vrachtwagens en auto's groter.

"Dat leidt op zich al tot gevaarlijke situaties en als er een crash gebeurt zal de botssnelheid hoger zijn, waardoor de kans op ernstig letsel toeneemt." Hij rekent voor dat de remweg bij 127 kilometer per uur 113 meter is en bij 137 kilometer per uur 129 meter. "Dat scheelt 16 meter en dat zijn drie à vier auto's als je een stilstaande file even te laat in de gaten hebt."

Eerder uitte een woordvoerder van het Korps Landelijke Politiediensten in het AD al zijn bezorgdheid, al gaf het korps als handhaver liever geen mening.


Koos Spee tegen 130 op snelweg (Foto: Novum)