[GDC] Team Meat ontevreden over samenwerking met Microsoft

De tweekoppige Team Meat heeft op GDC teruggeblikt op de ontwikkeling van Super Meat Boy. De bloederige platformer kwam in oktober uit op XBLA en één maand later op Steam. De Wii-versie werd door geheugenproblemen uiteindelijk geschrapt, terwijl een eventuele PSN-versie er niet mocht komen door een contract met Microsoft.

Volgens Refenes heeft Microsoft twee beloftes gebroken. Ten eerste zou SMB het enige spel zijn dat in de marketplace zou uitkomen die week, maar Costume Quest werd later ook in die week ingeroosterd. Ten tweede zou SBM het top item zijn op het dashboard, die werd echter laat geüpdatet, het spel kwam daardoor op de vierde plek.

Refenes koestert nog enige wrok; "We just kind of got pushed to the side, and that's basically how the Xbox Live launch went. The only reason the game sold well was because of how we promoted it. The help from Microsoft was there in a very limited capacity. It's not supposed to hurt your feelings because it's business, but it totally fucking hurt my feelings. Me and Ed just killed ourselves trying to get this game done and now we're just pushed to the side."

Super Meat Boy is een groot succes, de ontwikkelaars hebben laten weten meer dan 400.000 stuks te hebben verkocht. Opvallend daarbij is dat Steam daar een groter aandeel in heeft dan de XBLA-versie. Het team is nog niet klaar met wat gezien wordt als een van de moeilijkste games ooit (slechts 1.04% van de totale spelers hebben het spel uitgespeeld). Er komt een winkelversie van de game voor de pc die 20 dollar gaat kosten. Deze "Ultra Edition" bevat een poster, soundtrack CD, een sketchboek, een comic en nog een paar onbekende verrassingen.

Overigens bestaat er een kans dat de kleine rode jongen zonder huid in ontwikkeling is voor de 3DS. Team Meat heeft een 3DS dev. kit en zijn momenteel iets aan het ontwikkelen op het nieuwe Nintendo platform. "We dont know if that'll be Meat Boy or something else, but who knows?".    

super meat boy

super meat boy2