YouTube wil Europees voetbal uit gaan zenden

Peterselieman

Videosite YouTube is met verschillende sportbonden in gesprek om Europese wedstrijden uit te gaan zenden. Het zou hier gaan om onder meer voetbal, hockey en basketbal, zo meldt Biran Suh, baas van YouTube Partnerships in Zuid-Korea, aan Bloomberg.

Hij sprak ook over de Amerikaanse NBA, maar die organisatie ontkent dat er gesprekken lopen. De bedoeling van de live-uitzendingen is om de mensen langer op YouTube vast te houden. Nu kijken ze nog gemiddeld vijftien minuten op de site. Door een hogere kwaliteit te bieden moet dit omhoog gaan, zodat de site aantrekkelijker voor adverteerders wordt.

De dochteronderneming van Google verwierf vorig jaar in India voor twee seizoenen de rechten om de beelden van de nationale cricketcompetitie uit te mogen zenden en dit blijkt succesvol voor het bedrijf te zijn, want de kijktijd in het land ging omhoog naar gemiddeld veertig minuten. Ook trokken ze al meer dan 55 miljoen bezoekers afkomstig uit vrijwel ieder land ter wereld.

YouTube zond eerder al The State of the Union van de Amerikaanse president uit, evenals enkele concerten. Het is niet bekend met welke organisaties de site in gesprek is om de rechten voor de duels te verwerven. Mogelijk gaat het om het om het uitzenden van de duels buiten de landen waar deze gespeeld worden. Om welke landen het gaat is in dit stadium nog niet duidelijk.

TV-zenders in de Europese landen bieden meestal veel geld om wedstrijden uit te zenden die in hun eigen land gehouden worden. Voetbalbond UEFA zal de rechten voor de periode 2012-2015 in de komende maanden gaan veilen.