Williams sluit gebruik vliegwiel-KERS niet uit

Peterselieman

Het Formule 1-team van Williams sluit het gebruik van het Kinetic Energy Recovery System op basis van een vliegwiel voor dit jaar toch niet uit. De renstal uit Grove ontwikkelde het concept in 2009, maar tot op heden is er niet mee geracet, voor dit jaar zet het team in op het gebruik van batterijen.

"We rijden met een batterijsysteem in de auto. Het hele KERS-gedeelte is onderin het chassis geplaatst en we hebben vanwege aerodynamische redenen voor dit concept gekozen," zei technisch directeur van Williams Sam Michael vandaag bij de officiële presentatie van de FW33.

"We hebben het vliegwiel wel overwogen en we hadden het al bijna ingezet, maar de aerodynamica hield ons tegen om het in de auto te plaatsen. We sluiten echter niet uit om het alsnog op de auto in te gaan zetten. Voor 2011 is het onwaarschijnlijk, maar voor 2012 staat het zeker weer op de agenda."

Dat het principe van het vliegwiel in de autoracerij succesvol is blijkt uit de samenwerking die Williams met Porsche heeft. De Porsche 911 GT3 R Hybrid is met het systeem uitgerust en heeft al verschillende races gewonnen.