FIA: "Mogelijk inhaalzone introduceren"

Peterselieman

Autosportfederatie FIA overweegt om nog voor het seizoen de regels rond de beweegbare achtervleugels aan te passen. Om het concept tot een succes te maken overweegt de FIA om inhaalzones in te stellen waarin de achtervolgers meer topsnelheid krijgen omdat de vleugel zich automatisch aanpast.

De laatste 600 meter van het langste rechte stuk op het circuit kan gebruikt worden om in te halen. Hierbij wordt de vleugel tijdens de race alleen aangepast als een coureur minder dan een seconde achter zijn voorligger rijdt. Het inhalen wordt hierdoor makkelijker, maar is hierbij nog niet vanzelfsprekend. In de vrije trainingen en kwalificatie kunnen de rijders de vleugel verstellen wanneer ze maar willen.

Tijdens de test in Jerez volgende week zal het concept voor het eerst geïntroduceerd worden, waarna dit bij de laatste test in Bahrein geëvalueerd wordt. Waarschijnlijk zal de regel van 600 meter ook gaan gelden tijdens de eerste vier races en daarna uitgebreid geanalyseerd worden. Het lijkt er op dat tijdens het testen de werking van het concept door de teams niet uitgeprobeerd zal worden, waardoor pas na de wedstrijd in Bahrein duidelijk is of het gewerkt heeft of niet.