Rosberg: "Wennen aan beweegbare achtervleugel"

Peterselieman

Nico Rosberg had vandaag de eer om als eerste met de Mercedes GP W02 te mogen rijden op het circuit van Valencia. De Duitser had er evenwel weinig plezier van, want hij reed negen ronden voordat de bolide met een hydraulisch lek stil kwam te staan. Pas laat in de middag kon Michael Schumacher daarom zijn ronden rijden.

De auto voelde volgens Rosberg goed aan, maar de verstelbare achtervleugel is volgens hem wel wennen. "Als je op het knopje drukt voel je de auto lichter worden. Daarna laat je de knop weer los en denk je aanvankelijk: 'Pfoe, wat nou als dat ding niet is teruggeklapt?' Je zou dan immers flink de pineut zijn. Je moet je er aan aanpassen en dat kost tijd. Veel verschilt het niet van KERS, maar je weet niet hoeveel tijd de achtervleugel nodig heeft om weer terug te klappen," zei de Duitser.

"Van het KERS-systeem weet je dat je die tot vlak voor het remmen kunt gebruiken. Dat voelt heel natuurlijk aan. Nu weet ik echter niet of de achtervleugel weer goed op zijn plek zit. Daar maak ik mij een beetje zorgen om," ging de Duitser verder. "Het idee achter dit systeem is goed omdat het inhalen absoluut eenvoudiger gaat maken. Simpel in gebruik is het echter niet. Het kost veel tijd om aan te wennen. Absoluut. Het voelt nu nog niet natuurlijk aan."

Het concept van de vleugel op de Sauber C30: