Treyarch: 'boze gamers verhinderen innovatie'

Mday

Volgens Treyarch, maker van Black Ops, zouden de 'boze fans' de creativiteit van game-ontwikkeling ontmoedigen. Hoewel de reacties op de eerste map pack voor de game al relatief positief zijn, was het niet altijd rozengeur en maneschijn bij de ontwikkelaar. Treyarch Community baas Josh Olin legt uit waarom.

Vooral als ontwikkelaars iets nieuws proberen gaat het gauw mis. "Als community manager houd ik me veel bezig met media en sociale media. Ik merk dat de sociale cultuur binnen games zich steeds meer negatief uit terwijl de technologie en sociale media doorgroeit. In plaats van mee te groeien lijken ze het alleen maar tegen te houden. Steeds meer gamers vergeten waar deze industrie om draait. Het is een creatieve industrie - misschien wel de meest creatieve vorm van entertainment die er bestaat. Maar nu worden teveel ontwikkelaars uitgejouwd als ze iets nieuws uitproberen door 'boze' fans die tegendraads zijn alleen omdat dat mogelijk is." Aldus Olin.

Volgens Olin is geen enkele rationele gamer uit op het tegenhouden van creativiteit. Ondertussen heeft de lobbyistengroep Gamers' Voice Activision gemeld bij een Brits consumentenorgaan omdat Black Ops niet zou voldoen aan alle eisen. Micheal Pachter heeft het goede voorbeeld gegeven en die groep weer uitgemaakt voor 'crybabies'. Waarschijnlijk alleen omdat het kan.