Newey: "KERS gaat verschil maken"

Peterselieman

De technisch directeur van Red Bull Racing, Adrian Newey, denkt dat het Kinetic Energy Recovery System in 2011 in de Formule 1 een hoofdrol zal gaan spelen. Dit kan volgens de Brit bij inhaalacties het geval zijn, maar ook bij de start van een race.

KERS werd in 2009 in de Formule 1. Bij het systeem wordt remenergie van de auto opgeslagen om dit op een later tijdstip weer te kunnen gebruiken. Hierdoor kan tijdelijk extra vermogen worden verkregen om het inhalen te bevorderen. Vorig jaar spraken de teams af om het systeem niet in te zetten, maar voor dit jaar is het terug van weggeweest.

Red Bull heeft in 2009 wel met KERS getest, maar in tegenstelling tot Ferrari en McLaren nooit mee geracet. "De auto die we in 2009 gebruikten was er wel voor geprepareerd en we hadden er ook mee getest, maar we besloten ons destijds op andere zaken te concentreren en het uiteindelijk niet tijdens de races te gebruiken," zei Newey tegen Autosport.

"We moeten ons tijdens de aanstaande wintertests dan ook richten op het testen en ontwikkelen van KERS, zodat het ons gedurende het jaar van dienst kan zijn," zei de Brit die denkt dat Ferrari en McLaren door hun ervaring een klein voordeeltje hebben. "Wij moeten het dus ook goed werkend zien te krijgen, al is het maar om bij de start van een race op gelijke voet met ze te staan. In 2009 is namelijk wel gebleken dat KERS de coureurs die het gebruiken kan helpen om een bliksemstart te maken."

Newey vindt dat het inbouwen van het systeem de lastigste horde is. "Het is een uitdaging, want het is een omvangrijk systeem en je moet het in de auto zien te installeren zonder dat het de aerodynamica aantast, want anders doe je de voordelen die het oplevert alsnog teniet. We hebben onze auto, die een doorontwikkeling is van de RB5 en RB6, echter aangepast aan het nieuwe reglement en er tijdens het ontwerpen ook rekening mee gehouden dat we komend jaar niet zonder KERS kunnen."