'Pinnen gaat het winnen van contant'

Redactie

Dit of anders volgend jaar betalen Nederlanders vaker met een pasje dan met contant geld. Dat stelt Currence, het bedrijf achter PIN. Vorig jaar hebben we weer flink meer gepind. In totaal werd 2,1 miljard keer met de pinpas betaald, 8 procent vaker dan in 2009, blijkt uit de vrijdag gepubliceerde jaarcijfers.

"Doordat de trend van het elektronisch betalen doorzet, verwacht ik dat ergens dit jaar of volgend jaar consumenten voor het eerst vaker elektronisch zullen betalen dan contant", aldus Currence-directeur Piet Mallekoote. Nu is het nog zo dat van de ongeveer vijf miljard betaaltransacties op jaarbasis zo'n twee miljard keer met pin wordt afgerekend en bijna drie miljard keer met contant geld.

Ongeveer 57 procent van de betalingen wordt dus nog steeds contant gedaan; het gaat daarbij overwegend om lage bedragen. Het pinnen wint daar wel terrein; het afgelopen jaar nam het aantal pinbetalingen onder de 10 euro met 16 procent toe tot 561 miljoen. Daardoor daalde het gemiddelde bedrag dat met de pinpas werd betaald, van ruim 39 euro in 2009 tot 37,55 euro vorig jaar. Volgens Currence is dat te danken aan de campagne Klein bedrag? Pinnen mag!.

Het aantal locaties waar gepind kan worden, nam met 15.000 toe tot bijna 220.000. Brancheorganisatie Detailhandel Nederland juicht dat toe. "Pinnen is efficiënt en veiliger voor de winkelier en de medewerkers", aldus een woordvoerder.

Het duurde van 1990, toen het merk PIN werd geïntroduceerd, tot het jaar 2002 voordat het aantal pintransacties op jaarbasis boven de 1 miljard uitkwam. Voor de sprong naar 2 miljard transacties waren geen twaalf, maar acht jaar nodig.

Vorig jaar werd ook vaker met de chipknip betaald. Het aantal betalingen steeg met 0,7 procent tot 178 miljoen. De chipknip wordt vooral gebruikt bij het parkeren, catering of bij snoep- en drankautomaten. Het gemiddelde bedrag dat met de chipknip werd betaald, bedroeg 2,61 euro.

'Pinnen gaat het winnen van contant'
'Pinnen gaat het winnen van contant' (Foto: ANP)