'Dansen het nieuwe gezicht van muziekgames'

Redactie

Dans- en fitnessgames zijn de vervangers van muziekgames. Dansspellen zijn het nieuwe gezicht van het muziekgenre, stelt game-uitgever Ubisoft volgens gamewebsite Gamasutra. Games als Just Dance, Michael Jackson: The Experience en Zumba Fitness zijn op dit moment populair.

Waar spellen als Guitar Hero en Rock Band maar moeilijk een publiek weten te bereiken, gaan dans- en fitnessgames als warme broodjes over de toonbank. Van Ubisofts dansserie Just Dance zijn tien miljoen spellen verkocht, keurig verdeeld over de twee Wii-spellen.

Maandag onthulde de uitgever al dat de dansgame Michael Jackson: The Experience twee miljoen keer is verkocht. Het spel Zumba Fitness voor de Wii, Xbox 360 en Playstation 3 werd bijna een half miljoen keer aan de man gebracht, liet game-uitgever Majesco dinsdag weten.

Met muziekgames als Rock Band en Guitar Hero gaat het een stuk minder goed. Mediagigant Viacom heeft de gamestudio achter Rock Band, Harmonix, vlak voor de kerst verkocht omdat de verkoop van onder andere Rock Band 3 en The Beatles: Rock Band niet naar wens verliep.

Het laatste spel in de Guitar Hero-serie, Warriors of Rock, werd binnen een week 86 duizend keer verkocht. Voorgaande delen uit de serie, Guitar Hero III: Legends of Rock en Guitar Hero: World Tour, werden in hetzelfde tijdsbestek anderhalf en een half miljoen keer verkocht.