'Games zijn het lesmateriaal van de toekomst'

Redactie

Leraren houden sterk rekening met de opkomst van games in het klaslokaal. Bijna de helft van de bezoekers van de Nationale Onderwijs Tentoonstelling, veelal leraren, verwacht dat gaming binnen tien jaar deel uitmaakt van het lesprogramma. Dat blijkt uit een peiling onder 542 potentiële bezoekers van de Nationale Onderwijs Tentoonstelling, onder wie docenten.

Nederland is marktleider op het gebied van 'serious games', games die ontworpen zijn met een educatief doeleinde. Zo ontwikkelt het in Rotterdam gevestigde Vstep simulaties voor de scheepvaart en de brandweer, kunnen beginnende autorijders les krijgen binnen een virtuele omgeving en zijn jonge bedrijven als Mijn Naam Is Haas bezig met educatieve software voor kleuters.

Toch gaat het tijdens de Nationale Onderwijs Tentoonstelling niet alleen om dergelijke educatieve spellen. Ook van commerciële games als Bioshock en De Sims kan iets worden opgestoken. Volgens gameonderzoeker Ineke Verheul lenen dergelijke games zich goed voor onderwijsdoelen als samenwerken en beargumenteren. "Bij De Sims kun je bijvoorbeeld een leerling vragen de gasrekening van het huis van het karakter te verlagen. Door een duidelijke opdracht, samen ervaren en samen bespreken kan een leraar het maximale uit de inzet van games halen", legt Verheul uit.

De vakbeurs Nationale Onderwijs Tentoonstelling vindt in de laatste week van januari plaats in de Jaarbeurs Utrecht.