'Volgens dienstregeling rijden kan niet'

static

Onder dit soort weersomstandigheden is het niet te doen om de treinen helemaal volgens de dienstregeling te laten rijden. Dat zei directeur NS Reizigers Jacques Huberts maandagavond in Nieuwsuur.

Huberts ging in op de problemen waar de NS de afgelopen dagen door de winterse omstandigheden mee kampte. Vrijdag ontstond een chaos op het spoor na zware sneeuwval. Vooral rond de Randstad strandden veel reizigers op een station. Sindsdien is een aangepaste dienstregeling van kracht.

"De omstandigheden zijn dit jaar anders. Wij zijn niet de enigen die een gevecht leveren met de sneeuw. Dit soort problemen moet in de context van alle soorten vervoer die er zijn worden geplaatst. Eigenlijk zijn wij de enige die nu echt kunnen doorrijden, alleen niet in de mate die we zouden willen", vertelde hij.

De problemen zijn voor een groot deel ontstaan doordat de nieuwe Sprinters niet zijn opgewassen tegen de weersomstandigheden waarmee Nederland de afgelopen dagen kampte, stelt Huberts. Ook vorig jaar zorgde extreem winterweer voor een chaos op het spoor. Eind december en begin januari kwam een groot deel van het treinverkeer plat te liggen door bevroren wissels en het uitvallen van treinen die niet bestand bleken tegen stuifsneeuw. Wekenlang werd niet volgens het spoorboekje gereden.

Huberts stelt dat de winterbestendigheid van de treinen die vorig jaar uitvielen is aangepakt, maar dat de nieuwe Sprinters wat 'aanloopproblemen' hebben, die net op het moment dat er sprake is van een lange strenge winter naar voren komen. De directeur Reizigerszaken zegt dat samen met medewerkers van de bouwer naar de treinen wordt gekeken.

Volgens Huberts doet de NS het in Europees verband overigens zo slecht nog niet tijdens dit winterweer. Spoorwegmaatschappijen in andere Europese landen kampen volgens hem met nog meer problemen. Zo zou ook in Zwitserland stevig zijn geschrapt in de dienstregeling en raakte België de afgelopen dagen 'enorm in de problemen'.