'Laagdrempelige games geen tijdelijke hype'

Redactie

Games die geschikt zijn voor een breed publiek en gratis gespeeld kunnen worden, blijven nog lange tijd bestaan. Het in Hilversum gevestigde Spil Games ziet de markt voor mobiele apparaten en de opkomst van de HTML5-programmeertaal als nieuwe mogelijkheden om de markt van gratis, sociale games te doen groeien.

Spil Games is met een geschatte omzet van dertig miljoen euro wereldwijd een van de grootste bedrijven op het gebied van webgames. Dergelijke spellen zijn niet erg complex, maar worden wel steeds vernieuwd. "Het spelen van webgames is zijn piek nog niet voorbij. De opkomst van HTML5 gaat vooral voor gratis webgames op bijvoorbeeld mobiele telefoons veel betekenen", voorspelt een woordvoerder van Spil Games. In oktober organiseerde Spil Games en samenwerking met internetgigant Google een brainstormweekend rond HTML5 voor ontwikkelaars. Binnen 36 uur werden dertien spelletjes verzonnen en gemaakt.

De populariteit van laagdrempelige games is ook bekend bij Google. Het bedrijf opende woensdag in de Verenigde Staten de Chrome-webwinkel. Hierin biedt het bedrijf software, browseruitbreidingen en meer dan tweehonderd games aan. Ook op de iPhone en sociale netwerken als Hyves en Facebook zijn games gratis te spelen. Ontwikkelaars verdienen hierbij geld door sterkere wapens of extra levels tegen betaling aan te bieden. Ook wordt er geld verdiend met advertenties.