Nederlands bedrijf ziet geld in gratis games

Redactie

Een nieuwe Nederlandse uitgever van games voor een breed publiek wil geld verdienen door middel van kleine betalingen. Deze zogenoemde freemiumgames kunnen gratis gespeeld worden maar voor extra's, zoals nieuwe gebieden of sterkere wapens, moet een klein bedrag worden neergeteld. Gamious, zoals het bedrijf heet, is van plan games aan te bieden via onder meer websites, sociale netwerken en de iPhone.

Freemiumgames zijn niet nieuw binnen de game-industrie. Spellen op het sociale netwerk Facebook en de iPhone maken al tijden gebruik van een dergelijk verdienmodel. De Amerikaanse spelletjesmaker Zynga, bekend van Mafia Wars en Farmville, heeft dit jaar uit uitsluitend freemiumgames naar schatting 380 miljoen euro omgezet, beweerde de techwebsite Tech Crunch vorige maand.

Gamious richt zich op dit moment op freemiumgames, maar medeoprichter Jos Bouman laat maandag weten dat online-winkels op de Nintendo Wii, Xbox 360 en PlayStation 3 niet per definitie buitenspel worden gezet. "We moeten eerst een succesvolle serie maken alvorens we die stap maken," zegt hij. Gamious wil in eerste instantie alles binnen eigen beheer houden. Op die manier kan een succesvolle game op een sociaal netwerk worden uitgebreid met een grote wereld in een online game.

Hoeveel omzet de uitgever verwacht te behalen in het komende jaar houdt Gamious nog even geheim. Het bedrijf heeft op dit moment een spelletjeswebsite en is bezig met de online game Medieval Mercenaries.

Medieval Mercenaries