Dreamliner maakt noodlanding in Texas

Peter

Boeing kampt met een nieuw probleem met de Dreamliner 787, het nieuwste vliegtuig van de luchtvaartmaatschappij. De Amerikaanse Luchtvaartautoriteit FAA meldde dinsdag (lokale tijd) dat een testexemplaar van de Dreamliner een noodlanding moest maken wegens rookontwikkeling in de cockpit.

Volgens Amerikaanse media waren er dertig tot veertig technici van Boeing aan boord. Zij liepen geen verwondingen op. Het vliegtuig werd veilig aan de grond gezet op de luchthaven bij de stad Laredo in de staat Texas.

De Dreamliner biedt Boeing hoop op grote winsten in de toekomst, maar geldt ook als een zorgenkindje van de Amerikaanse vliegtuigbouwer vanwege de vele problemen in de ontwikkelingsfase van het toestel. Het was de bedoeling dat de eerste Dreamliners drie jaar geleden al zouden zijn ingezet op lijndiensten. Boeing wil in het eerste kwartaal van 2011 de eerste Dreamliners afleveren bij klanten, maar in de afgelopen tijd doken geruchten op over nieuwe vertraging.

De nieuweling van Boeing verbruikt onder andere door de toepassing van lichtgewicht materialen en een nieuw soort motoren 20 procent minder brandstof dan andere vliegtuigen van dezelfde grootte. Doordat het toestel minder brandstof gebruikt, is er minder uitstoot van schadelijke stoffen, claimt Boeing. Ook maakt het toestel minder lawaai.

Er komen drie types van de 787 op de markt. De 787-8 Dreamliner kan tussen de 210 en 250 passagiers vervoeren over afstanden van tussen de 14.200 en 15.200 kilometer. De 787-9 kan tussen de 250 en 290 reizigers kwijt over een afstand van tussen de 14.800 en 15.750 kilometer. De 787-3 Dreamliner is de grootste van de drie met een capaciteit van tussen de 290 en 330 passagiers, maar die is bedoeld voor kortere afstanden van tussen de 4.600 en 5.650 kilometer.

Boeing heeft al orders binnen voor 847 Dreamliners, een ongekend aantal voor een vliegtuig waarvan de ontwikkeling nog niet is afgerond.

Dreamliner maakt noodlanding in Texas
Dreamliner maakt noodlanding in Texas (Foto: ANP)