Gamers 's nachts op de been voor Call of Duty

Redactie

Tweeduizend gamers kwamen maandagavond naar Amsterdam voor de nachtelijke lancering van het schietspel Call of Duty: Black Ops. Om middernacht gingen er in het hele land ruim tweehonderd winkels open om het spel aan fans te verkopen. Volgens game-uitgever Activision is de lancering van het schietspel de grootste entertainmentlancering van het jaar.

In Call of Duty: Black Ops zoekt gamestudio Treyarch naar de grens tussen respect en historische accuraatheid. De speler moet in het spel, dat zich afspeelt tijdens de Koude Oorlog, onder andere een aanslag plegen op de Cubaanse leider Fidel Castro. "We hebben sleutelmomenten uit de geschiedenis gebruikt om het verhaal in de game te vertellen", vertelde Jamie Westland, gamedesigner bij Treyarch. "We willen in zekere mate historisch accuraat zijn. Het moment met Fidel Castro is relevant voor het verhaal en een belangrijk geschiedkundig moment." Het is niet de eerste keer dat de serie zijn grenzen zoekt. In het vorig jaar uitgebrachte Call of Duty: Modern Warfare 2 zorgde een schietpartij op een Russisch vliegveld voor opschudding.